Skapa bevakningar

Priserna uppdateras 1 timme sedan
Valuta
Öppning: -
Stängning: -
Lägsta: -
Högsta: -
Aktuell kurs %
Tavex ID

Skapa ett säkert Tavex ID och få fri frakt, tillgång till en portföljhanterare, personlig rådgivning och andra förmåner. Tavex ID-tjänsten är gratis.

Skapa ett Tavex ID
Tavex ID

Skapa ett säkert Tavex ID och få fri frakt, tillgång till en portföljhanterare, personlig rådgivning och andra förmåner. Tavex ID-tjänsten är gratis.


Frågor & Svar

Frakt & Försäkring
  1. Leverans
  2. Försäkring
  3. Paketering
  4. Paketspårning
  5. Förseningar
  6. Fraktkostnader

1. Leverans

När du lägger en order via vår hemsida kan du välja att få dina varor levererat till ditt lokala postkontor eller att hämta det personligen på ett av våra kontor i Stockholm.

A. Leverans med post: Din beställning skickas från vårt lager inom 24 timmar efter att betalning erlagts. Leveranstid är inom 1 till 3 arbetsdagar. När beställningen anlänt till ditt utlämningsställe, får du en avi per post eller sms.

B. Hämtning: Du är välkommen att själv komma och hämta dina varor på ett av våra kontor i Stockholm samma dag som vi meddelar att vi erhållit din betalning.

I båda fallen krävs att du uppvisar ett giltig legitimationshandling för att hämta varorna.

2. Försäkring

Paketet är fullt försäkrat, och skulle det ytterst osannolika inträffa att paketet försvinner eller skadas, kommer vi att skicka produkterna på nytt eller återbetala dina pengar. Försäkringen är giltig så länge godset transporteras och upphör att gälla så fort transportören erhållit mottagarens underskrift.

3. Paketering

Godset är förpackat i ett skyddande omslag och placerat i en diskret, omärkt och vadderad förpackning.

4. Paketspårning

Så fort vi har levererat vårt paket till leverantören (Postnord), skickas spårningsnumret till din e-postadress. På postens hemsida kan du använda deras spårningsverktyg tillsammans med det spårningsnummer du erhållit och på så sätt följa transporten på det du beställt.

5. Förseningar

Skulle en försening av en försändelse inträffa eller om en produkt inte finns i lager, kommer vi alltid att kontakta dig via e-post för att ge detaljerade uppgifter om leveransen.

6. Fraktkostnader

Fraktkostnaderna nedan gäller endast leveranser inom Sverige. Om du vill få våra produkter levererade till ett annat land ber vi dig kontakta oss på telefon +46 8 678 20 30 eller via e-post: tavex@tavex.se för priser och villkor.

 

Gram av guld Avgift i  SEK Gram av silver Avgift i SEK
0 199 0 199
100 299 500 299
300 399 5000 399
600- 499 20000- 499

 

Om du planerar på att göra en beställning på både silver och guld, så kommer fraktkostnaden bli den dyrare av de två. Som exempel, om du köper 100 gram guld, vilket har en avgift på 299 SEK samt 6000 gram silver, vilket har en avgift på 399 SEK, så kommer fraktkostnaden för din beställning vara 399 SEK.

I beställningar där du enbart köper silver, kommer 25% av fraktkostnaden att debiteras som moms och detta kommer även vara tydligt skrivet på ditt kvitto. Transaktioner där det endast handlar om guld, har ingen moms och därmed behövs inte frakten bli skattad på.

Om du gör en order med både silver och guld, så kommer moms behöva betalas, men enbart på silvret och silvrets moms.

 

Betalningsinformation

Kunder hos Tavex kan köpa guld- och silverprodukter antingen genom att lägga en beställning via vår hemsida eller genom att besöka ett av våra kontor, där de önskade produkterna kan köpas över disk. Beakta att kund, utbetalare och mottagare måste vara en och samma person. Detta gäller för köp både i vår webshop och på våra kontor.

Betala en onlinebeställning

Tavex accepterar banköverföringar och konto-/kreditkort för online köp.

A. Faktura: När du lagt en beställning via webshopen kommer en förskottsfaktura med betalningsinformation att automatiskt skickas till den e-postadress som du angav i kassafönstret. Du betalar genom att göra en banköverföring till:

Bank: Swedbank
Bankens adress: Liivalaia 8, 15040 Tallinn, Estland
SWIFT: HABAEE2X
Kontonummer IBAN: EE23 2200 2210 2672 4107
Typ av betalning: Utlandsbetalning
Betalningsvaluta: SEK
Överföringstid: 2-3 bankdagar
Mottagare: Tavex AB
Mottagarens adress: Smålandsgatan 9, 111 46 Stockholm

Referera alltid till ordernumret.

Överföringstider:  Med banköverföringen kan det ta 2-3 arbetsdagar för din betalning att gå igenom, beroende på vilken bank du har.

B. Konto-/kreditkort (ingen avgift)

Betala över disk

För köp över disk godtar Tavex kontanter, utländsk valuta och betalkort.

A. Utländsk valuta: Tavex godtar utländsk valuta som betalningsalternativ. Vi är emellertid skyldiga att växla in utländska pengar till svenska kronor vid köp- vi erbjuder en förmånlig växlingskurs när du köper guld eller silver. Var vänlig kontakta oss på telefon 08-678 20 30 eller via e-post: tavex@tavex.se för mer information rörande denna tjänst.

B. Betalkort: Vi accepterar Visa, Mastercard och Maestro betalkort. Det finns ingen avgift för betalkort. Vi godtar inte kort från American Express och Diners. Vid köp över 10.000 kronor, är vi skyldiga att be dig om en giltig identitetshandling för att verifiera att du är den rättmätiga kortinnehavaren.

OBS! Vi tar inte emot kreditkort, företagskort eller utländska kort över disk.

Åtgärder mot penningtvätt

Vid stora eller frekventa transkationer, är vi skyldiga enligt lag att be om en kopia på giltig identitetshandling och underlag rörande pengarnas ursprung.

 

 

Hur köper man Guld och Silver?

Köp på nätet från Tavex

För att lägga en order via hemsidan följer du dessa sex enkla steg:

1. Välj dina varor
Hitta de önskade varorna i vår lista över varukategorier (Guldtackor | Guldmynt | Silvertackor | Silvermynt) och lägg till dem i din varukorg genom att klicka på knappen “Lägg i varukorg”.

2. Kontrollera din varukorg
Varukorgen ger dig en översikt för det totala värdet på din beställning och låter dig enkelt lägga till eller ta bort varor du tidigare valt. När du anser dig vara klar att slutföra din beställning klickar du bara på knappen “Till kassan” som du finner längst ner till höger i ditt varukorgsfönster.

3. Kassan
I fönstret ”kassan” ber vi dig välja ett leveransalternativ (avhämtning eller försäkrad brevförsändelse) och att fylla i den personliga information som behövs antingen som medlem eller som gäst. Kontrollera att du fyllt i allting korrekt och klicka därefter på knappen ”Beställ” som du ser längst ner till höger på ditt kassafönster

 4. Bekräftelse
Din beställning är nu lagd och en faktura som innehåller betalningsinformation och en beskrivning hur man överför betalning sänds automatiskt till den e-postadress du angav under beställningen.

5. Gör din betalning
Betala via banköverföring. Clearingen av din betalning kan ta 1-2 arbetsdagar beroende på bank. Vi kommer också att skicka en bekräftelse per e-post när vi har erhållit din betalning. Klicka här för att läsa mer om våra betalningsalternativ.

6. Ta emot leveransen av dina varor
Beroende på vilket leveransalternativ du valt under betalningen, levereras varorna till dig via försäkrad brevförsändelse eller så väntar de på att du ska hämta dem personligen på vårt kontor. Klicka här för att läsa mer om leverans.

Köp över disk från Tavex

Besök helt enkelt ett av våra fem kontor i Stockholm och köp direkt över disk. Klicka här för att se våra öppettider. För köp över disk accepterar Tavex kontanter och utländsk valuta.

Läs alla

Skicka med e-post