Tavex använder cookies för att förbättra din upplevelse. Genom att fortsätta använda vår sida utan att ändra dina inställningar så godkänner du att vi använder cookies från Tavex hemsida. Läs mer om vår cookie policy
Tavex använder cookies för att förbättra din upplevelse. Genom att fortsätta använda vår sida utan att ändra dina inställningar så godkänner du att vi använder cookies från Tavex hemsida. Läs mer om vår cookie policy
Cookie name | Cookie description | Cookie duration |
---|---|---|
tavex_cookie_consent | Stores cookie consent options selected | 60 weeks |
tavex_customer | Tavex customer ID | 30 days |
wp-wpml_current_language | Stores selected language | 1 day |
AWSALB | AWS ALB sticky session cookie | 6 days |
AWSALBCORS | AWS ALB sticky session cookie | 6 days |
NO_CACHE | Used to disable page caching | 1 day |
PHPSESSID | Identifier for PHP session | Session |
latest_news | Helps to keep notifications relevant by storing the latest news shown | 29 days |
latest_news_flash | Helps to keep notifications relevant by storing the latest news shown | 29 days |
tavex_recently_viewed_products | List of recently viewed products | 1 day |
tavex_compare_amount | Number of items in product comparison view | 1 day |
Cookie name | Cookie description | Cookie duration |
---|---|---|
chart-widget-tab-*-*-* | Remembers last chart options (i.e currency, time period, etc) | 29 days |
archive_layout | Stores selected product layout on category pages | 1 day |
Cookie name | Cookie description | Cookie duration |
---|---|---|
cartstack.com-* | Used for tracking abandoned shopping carts | 1 year |
_omappvp | Used by OptinMonster for determining new vs. returning visitors. Expires in 11 years | 11 years |
_omappvs | Used by OptinMonster for determining when a new visitor becomes a returning visitor | Session |
om* | Used by OptinMonster to track interactions with campaigns | Persistent |
Cookie name | Cookie description | Cookie duration |
---|---|---|
_ga | Used to distinguish users | 2 years |
_gid | Used to distinguish users | 24 hours |
_ga_* | Used to persist session state | 2 years |
_gac_* | Contains campaign related information | 90 days |
_gat_gtag_* | Used to throttle request rate | 1 minute |
_fbc | Facebook advertisement cookie | 2 years |
_fbp | Facebook cookie for distinguishing unique users | 2 years |
Försäljningen av guldtackor från USA:s myntverk ökade i juli medan den däremot sjönk för amerikanska silver eagles.
Amerikanska Eagle-guldmynt ökade med 64 500 uns i juli, motsvarande en ökning med 24 procent jämfört med 52 000 uns i juni och 10,3 procent jämfört med 58 500 uns i juli 2021. Årets försäljning av amerikanska Eagle-guldmynt på 806 000 uns är 13,3 procent högre än de 711 500 uns som såldes förra året under samma tid.
Samtidigt uppgavs det från andra sidan jordklotet att Perth Mint hade sålt 79 305 uns guld i juli, en ökning med 21 procent från juli. Försäljningen har därtill ökat med 12 procent jämfört med förra året.
Perth Mint uppgav också att man förra månaden hade sålt 2,47 miljoner uns silver, en ökning med 62 procent jämfört med juni och 89 procent jämfört med juli 2021.
Vi ser en fortsatt extremt hög efterfrågan på fysiskt silver, säger Neil Vance, ansvarig chef för myntprodukter vid Perth Mint. ”Även om produktionen var stor under månaden är efterfrågan fortfarande hög.”
Guldet har återigen sjunkit i pris efter att det ökat under fyra veckor då den amerikanska dollarn fortsätter stärkas. Den senaste statistiken från USA visar att tillverkningen snabbt mattats av och man ser en minskad optimism hos husbyggare vilket spär på oron för globala ekonomiska risker i spåren av Kinas svaga siffror.
(Bild 1. source: Bloomberg)
Kinas försvagning fick landets centralbank att genomföra en oväntad räntesänkning, samtidigt som USA:s centralbank stramade åt sin penningpolitik för att motverka inflationen. Följden blev ett ökat intresse för den amerikanska dollarn samtidigt som intresset för guldet minskade.
Philip Newman, vd för Metals Focus, säger att efterfrågan på guld- och silvermetall tilltog i juli då investerare såg den kraftiga prisnedgången som en chans att fynda.
Även om försäljningen under de två senaste månaderna varit betydligt lägre än under de två föregående, konstaterar Newman att den fysiska efterfrågan är på god väg att nå upp till fjolårets starka efterfrågan.
”Allt som myntverket tillverkar säljs”, säger han.
”Vi förväntar oss en fortsatt stark efterfrågan på tackor och mynt under 2022.”
Enligt Bart Kitner, ordförande för Kitco Metals Inc, ökade efterfrågan i juli, men det är för tidigt att säga om det råder nya trender på marknaden. Han förväntar sig dock att efterfrågan på fysiska ädelmetaller kommer stiga i takt med ökande rädsla för lågkonjunktur.
”Fysiska ädelmetaller kommer bli mer attraktiva förutsatt att människor på grund av lågkonjunkturen får sviktande förtroende för ekonomin, den amerikanska dollarn och finanssystemets integritet.”
*Röda linjer visar nedåtgående trend. Den kraftigare röda linjen är den långsiktiga trendlinjen.
*Gröna linjer visar uppåtgående trend. Den kraftigare gröna linjen är en långsiktig trendlinje.
*Blå linjer visar kortsiktiga stöd- och motståndsnivåer.
(Bild 2. Trendlinjer / Stöd & motstånd)
(Bild 3. – glidande medelvärden och RSI)
Sammanfattningsvis har guldet under sommaren befunnit sig i en stark nedåt-trend och sjunkit i värde med över 330 amerikanska dollar per uns från sitt högsta pris 2022. I mitten av september kan vi enligt indikatorerna se en potentiell vändning för den nedåtgående marknaden. Vi kan troligtvis få se korrigerande rörelser i området kring 1660-1700 USD innan ett eventuellt genombrott sker.
Man bör tänka på att indikatorerna också kan ha fel och att guldet kan komma att sjunka ytterligare, även om sannolikheten tyder på det motsatta.