Skapa bevakningar

Sälja smycken och skrotguld till Tavex

Tavex köper begagnat guld till marknadsledande priser. Få mer pengar och få betalt direkt. Använd vår värderare för en grov uppskattning.
Priserna uppdateras 7 minuter sedan

Behöver du hjälp?
Kontakta Tavex (08-678 20 30)

Om renhet
18k (750) är den vanligaste renheten för svenska guldsmycken.

Beställ guldkuvert

  • Detta fält används för valideringsändamål och ska lämnas oförändrat.
Det grundläggande: Vad är vikt- och renhetsmåtten för ädelmetaller?

Även om guldets och silvrets vikt ibland anges i kilogram eller gram, är det officiella viktmåttet för att mäta ädelmetallers massa troy-unset (troy ounce). Ett troy-uns (oz) motsvarar 31,1034768 gram. Observera att ett troy-uns inte är samma som ett avoirdupois-uns som motsvarar ca 28,34 gram.

Guldet och silvrets renhet mäts i finhalt på tusendelar, vilket avser metallens renhet i tusendelar. Exempelvis har PAMP 100 gramsguldtacka en guldfinhalt på 999,9, vilket innebär att tackan består av 99,99% rent guld. Låt oss ta ytterligare ett exempel: $20 Double Eagle med en a bruttovikt på 33,43624 gram har en guldfinhalt på 900, vilket avser 90% guldrenhet eller 33,43 x 0,9 = 30,092 gram rent guld.

Förutom renhet är det traditionella renhetsmåttet på guld karat (K). Den högsta karaten är 24 och är lika med eller överstiger 99,9% rent guld. Guldsmycken i Europa innehåller oftast en guldfinhalt på 14 och 18 karat, vilket motsvarar 14/24 = 58,3% respektive 18/24 = 75% rent guld.

Beställ ditt guldkuvert innan nedräkningen går till 0 så har du med största sannolikhet ditt guldkuvert redan imorgon

Beställ Guldkuvert

Varför sälja guld till Tavex?
  • Du får bästa priset
  • Vänlig service genom Europa
  • Du får betalt direkt

Innehållsförteckning

  •   Hur det fungerar?
  • Hur värderas mitt guld?
  •  FAQs
  1. Hur beställer jag Tavex Guldkuvert?
  2. Har Tavex Guldkuvert något utgångdatum?
  3. Är det säkert att skicka mitt guld med ett rekommenderat brev?
  4. Har Tavex någon butik där kunder kan komma på besök?
  5. Hur lång tid tar det för mig att få pengarna efter att jag skickat mitt guld?
  6. Hur vet jag att du har värderat mitt guld korrekt?
  7. Tar ni någon avgift för att värdera mitt guld?
  8. Kan jag få tillbaka mitt guld om jag ångrar mig?
  9. Vad händer om mitt Guldkuvert försvinner?
  10. Vad innebär bästa pris-garantin?
  11. Får ni ofta in stulet guld?
  12. Vad har ni för öppettider?
  13. Köper ni silver?
  14. Köper ni stenar/pärlor?

Så fungerar Tavex Guldkuvert

  1. Beställ ett kostnadsfritt Guldkuvert
    Beställ från vår hemsida (tavex.se) eller kundtjänst (08-678 20 30). Förutsatt att vi fått din beställning senast kl 17.00 skickas ditt guldkuvert samma dag och kommer oftast till din folkbokföringsadress redan vardagen därpå. Du förbinder dig inte till något när du beställer ett guldkuvert.
  2. Försäkrad försändelse
    Följ instruktionerna som du får skickat till dig för att se till att ditt Guldkuvert är försäkrat. Varje guldkuvert försäkras upp till 100 000 kr. Låt oss veta ifall du vill sälja guld till ett större värde så skickar vi flera svarskuvert så kan du dela upp guldet så att varje försändelse är fullt försäkrat. Det tillkommer inga kostnader för detta.
  3. Skicka ditt guld till oss med hjälp av Tavex Guldkuvert
    Lägg in guldet i säkerhetspåsen och försegla det. Skicka guldet och avtalet i det förbetalda rekommenderade svarskuvertet och lämna in det hos ditt närmaste postombud som du kan hitta här: Serviceställen. Se till att du får ett inlämningskvitto när du lämnar in ditt kuvert med guld.
  4. Guldet värderas noggrant
    Så fort vi har mottagit ditt Guldkuvert sätter våra experter igång med att värdera guldet.
  5. Inom 24 timmar betalas dina pengar ut
    Vi ringer dig för att bekräfta att du godtar det aktuella priset för guldet. När du har godtagit priset gör vi en insättning till ditt konto och pengarna kommer att finnas på ditt konto inom 24 timmar, med undantag för bankhelger.

Mer detaljer om varje steg kan du se i våra Frågor och svar för skrotguld.

Detta får du hem i brevlådan:

  • Enkla instruktioner
    Enkla och tydliga instruktioner hur du skickar ditt guld fullt försäkrat till Tavex.
  • Säkerhetspåse
    En säkerhetspåse som inte kan öppnas utan att skada påsen som du lägger ditt guld i. Påsen förseglas genom att avlägsna den silverfärgade skyddsremsan från den självhäftande blå säkerhetstejpen.
  • Avtal
    Avtal med beskrivning av guldet som du fyller i för att ge oss uppdraget att köpa ditt guld.
  • Returkuvert
    Ett förbetalt returkuvert som du använder för att skicka guldet och avtalet till Tavex. Returkuvertet lämnas in hos ett postombud.

Hur värderas mitt guld?

Guldhalten kontrolleras

Guldet testas för att fastställa renheten. Testerna genomförs med hjälp av syror för att bestämma renheten av guldet och utförs internt av Tavex guldexperter. Vid testerna används ett test-kit där det ingår testpinnar av guld med en känd renhet. Dessa testpinnar med olika renhetsgrader används för att göra jämförelser och fastställa renheten av ditt guld. Svenska guldsmycken har oftast en renhet av 14k eller 18k. Tavex guldexperter har erfarenhet av att värdera guldet och har betjänat tiotusentals nöjda kunder. Tavex har högsta kreditbetyget AAA från Bisnode sedan 2016.

Guldets vikt kontrolleras

Guldet vägs precist med våra noggrant kalibrerade vågar. Vågarnas kalibrering säkerställs och det utförs flera vägningar för att få fastställa en precis guldvikt.

Ditt guld värderas!

När vi vet viken och renheten av ditt guld räknar vi ut det totala priset som vi betalar guldet. Du kontaktas sedan via telefon eller e-mail för att informeras om priset. Vi har en transparent prissättning som finns tillgänglig på nätet: https://tavex.se/salja-skrotguld-till-tavex/. Våra priser uppdateras kontinuerligt för att säkerställa att priset vi erbjuder är baserat på det aktuella marknadspriset för guld.

Vi erbjuder marknadsledande priser med transparent prissättning som gäller för föremål oavsett storlek, vi visar inga vilseledande priser på vår hemsida som tyvärr kan ske hos andra guldhandlare (priserna som visas kan till exempel verka vara väldigt höga, men som bara erbjuds om du säljer mer än 300g). Det normala är att vi får in i genomsnitt 20-30g guld och då kan priset hos konkurrerande företag vara hälften av vad som först visas. Vi uppmanar våra kunder att kolla omdömen och söka på företagen till exempel på Google innan de gör en affär på nätet.

Utbetalning inom 24 timmar!

Vi gör allt detta inom 24 timmar från att vi mottagit och värderat ditt guld. Vi tar vårt löfte att du ska ha pengarna på kontot inom 24 timmar (med undantag för helger) efter värderingen på stort allvar. Vi genomför betalningen så att pengarna når ditt bankkonto så snabbt som möjligt. Vi arbetar hårt för att hålla detta löfte och en förutsättning är att vi har fått in ett giltigt guldavtal med korrekta bankuppgifter.

Snabb utbetalning med pengarna på kontot inom 24 timmar efter värderingen! Detta är ett löfte som många av våra konkurrenter inte ger eller inte kan hålla. Noggrann värdering och blixtsnabb utbetalning, det är vad du får när du säljer ditt guld till Tavex, den ledande guld- och silverhandlaren i Skandinavien! Undvik långa väntetider, sälj ditt guld via Tavex Guldkuvert och få dina pengar snabbt!

FAQs 

Hur beställer jag Tavex Guldkuvert?

Det finns flera alternativa sätt att beställa Tavex Guldkuvert:

  • Använd beställningsformuläret [link to form].
  • Ring till oss på 08-678 20 30 och prata med vår kundtjänst.
  • Maila oss (tavex@tavex.se)

Har Tavex Guldkuvert något utgångdatum?

Frakten för Guldkuverten är giltiga i två månader efter beställningen. Skulle kuvertet inte längre vara giltigt kan du be oss att skicka en ny fraktsedel eller ett nytt Guldkuvert.

Är det säkert att skicka mitt guld med ett rekommenderat brev?

Ja, ditt guld skickas INTE med vanlig post. Posta inte returkuvertet i en brevlåda utan lämna istället in det hos ett postombud. För att guldet ska vara försäkrat behöver du också ett inlämningskvitto på försändelsen. När returkuvertet kommer till oss måste en behörig person från Tavex kvittera ut kuvertet från posten. Den här processen används för att det ska vara så säkert som möjligt att sälja ditt guld. Du kan också spåra försändelsen via postnords sida: https://www.postnord.se/vara-verktyg/spara-brev-paket-och-pall#/

Har Tavex någon butik där kunder kan komma på besök?

Ja, Tavex har fyra butiker i Stockholm. Du är välkommen till ett av våra kontor för att sälja ditt guld på ett säkert, diskret och professionellt sätt till mycket bra priser. Om du kommer till en av våra butiker har du möjlighet att få betalt i kontanter så fort vi har värderat ditt guld. Du kan också få pengarna överförda till ditt bankkonto inom 24 timmar. Varmt välkommen!

Hur lång tid tar det för mig att få pengarna efter att jag skickat mitt guld?

Du har pengarna på ditt konto inom 24h från att du har godkänt priset.

Hur vet jag att du har värderat mitt guld korrekt?

Guldet som du skickar till oss via Guldkuvert vägs med kalibrerade vågar med hög precision. Våra erfarna guldexperter har utbildning i hur man testar guld, renheten fastställs med syror.

Tar ni någon avgift för att värdera mitt guld?

Nej, vi har ingen avgift för värdering. Vi betalar per gram med transparent prissättning, du kan följa våra priser på sidan: https://tavex.se/salj-guld-via-tavex-guldkuvert/.

Kan jag få tillbaka mitt guld om jag ångrar mig?

Ifall du väljer att inte sälja ditt guld till oss skickar vi tillbaka dina föremål. Kontakta oss snarast möjligt för att minimera risken för skadade föremål, när du skriver på avtalet godkänner du att vi utför tester som kan skada guldföremålen. Vi tar en avgift på 199 kr för att täcka kostnader för frakt och försäkring för att skicka tillbaka dina föremål, utöver det tillkommer inga avgifter.

Vad händer om mitt Guldkuvert försvinner?

Ditt guld skickas med rekommenderat brev och är försäkrat upp till 100 000 kr. Vi har ett samarbete med Länsförsäkringar för att kunna erbjuda det höga försäkringsvärdet (de flesta andra guldhandlare täcker bara försändelser till ett värde upp till 10 000 kr)

PostNords rekommenderade brev är bland de säkraste sätten att skicka produkter, Tavex betalar fraktkostnaderna. När du väljer Tavex Guldkuvert är försäkringen inkluderad utan några kostnader för dig. Ifall din försändelse skulle försvinna, vilket är högst osannolikt, blir du ersatt för skadan i samarbete med Länsförsäkringar förutsatt att:
Du har ett inlämningskvitto för ditt Guldkuvert. Ersättningen baseras på vikten av innehållet i det inlämnade Guldkuvertet med det aktuella priset för 18 karats guld om du inte har annan dokumentation som visar vad innehållet är. Du behöver också en kopia eller en bild av ett korrekt ifyllt guldavtal.

Vad innebär bästa pris-garantin?

Tavex strävar efter att erbjuda Sveriges bästa priser för skrotguld (smycken). Om du som kund hittar ett annat företag som erbjuder ett bättre pris kommer vi att erbjuda dig ett bättre pris. Ring oss på 08-678 20 30 för mer information.

Villkor nedan:
För att ta nytta av bästa pris-garantin måste jämförelsen göras vid samma tidpunkt som affären och vi måste kunna verifiera priset per telefon. Garantin gäller vid jämförelser med konkurrenter som har ett fast driftställe i Sverige. Förutsättningen för att garantin ska gälla är att konkurrenten köper in guld enligt gällande lagstiftning. Garantin gäller inte om konkurrenten skulle erbjuda ett pris högre än världsmarknadspriset för guld. Tavex AB har rätt att inte erbjuda garantin vid inköp av skrotguld från företag.

Får ni ofta in stulet guld?

Allt guld som vi köper in dokumenteras och lagras på ett säkert sätt. Tavex har ett nära samarbete med polisens stöldgodsavdelning som kontrollerar våra inköp mot stöldanmälda föremål. Tack vare det nära samarbetet med polisen minimeras risken att vi köper in stöldgods.

Vad har ni för öppettider?

Huvudkontoret och telefonerna har öppet måndag till fredag mellan 09.00-18.00. Du kan se öppettiderna för våra olika kontor här: Öppettider. Se våra nyheter angående avvikande öppettider vid högtider. Du kan dock alltid beställa Tavex Guldkuvert via våra nätsidor när du vill, vi behandlar din beställning nästa arbetsdag.

Köper ni silver?

Vi köper inte silversmycken för närvarande men om du har en stor mängd är du välkommen att kontakta oss på 08-678 20 30.

Köper ni stenar/pärlor?

Nej, du kan skicka in föremål som har stenar eller pärlor men vi utför ingen värdering av dessa och du får heller inte betalt för det. Oftast finns det inget nämnvärt andrahandsvärde för stenar eller pärlor på smycken men ifall du vill behålla det rekommenderar vi att du plockar ut dessa innan du skickar in det. Priset vi betalar för ditt guld påverkas inte även om föremålet skulle skadas när du tar bort delarna du vill behålla.

Ifall du inte hittar svaret på din fråga här är du välkommen att kontakta vår kundtjänst på
08-678 20 30 (måndag till fredag 09:00-18:00).

 

Hur går du tillväga?

Använd värderaren

Uppge den information du har om föremålen och få en grov uppskattning av priset.

Besök vårt kontor

Beskök ett av våra kontor för att föremålen värderade av Tavex experter.

Få betalt direkt

Vi erbjuder direkt utbetalning efter att föremålen har blivit värderade. Proceduren är snabb, transparent och smidig.