Tavex använder cookies för att förbättra din upplevelse. Genom att fortsätta använda vår sida utan att ändra dina inställningar så godkänner du att vi använder cookies från Tavex hemsida. Läs mer om vår cookie policy
Tavex använder cookies för att förbättra din upplevelse. Genom att fortsätta använda vår sida utan att ändra dina inställningar så godkänner du att vi använder cookies från Tavex hemsida. Läs mer om vår cookie policy
Cookie name | Cookie description | Cookie duration |
---|---|---|
tavex_cookie_consent | Stores cookie consent options selected | 60 weeks |
tavex_customer | Tavex customer ID | 30 days |
wp-wpml_current_language | Stores selected language | 1 day |
AWSALB | AWS ALB sticky session cookie | 6 days |
AWSALBCORS | AWS ALB sticky session cookie | 6 days |
NO_CACHE | Used to disable page caching | 1 day |
PHPSESSID | Identifier for PHP session | Session |
latest_news | Helps to keep notifications relevant by storing the latest news shown | 29 days |
latest_news_flash | Helps to keep notifications relevant by storing the latest news shown | 29 days |
tavex_recently_viewed_products | List of recently viewed products | 1 day |
tavex_compare_amount | Number of items in product comparison view | 1 day |
Cookie name | Cookie description | Cookie duration |
---|---|---|
chart-widget-tab-*-*-* | Remembers last chart options (i.e currency, time period, etc) | 29 days |
archive_layout | Stores selected product layout on category pages | 1 day |
Cookie name | Cookie description | Cookie duration |
---|---|---|
cartstack.com-* | Used for tracking abandoned shopping carts | 1 year |
_omappvp | Used by OptinMonster for determining new vs. returning visitors. Expires in 11 years | 11 years |
_omappvs | Used by OptinMonster for determining when a new visitor becomes a returning visitor | Session |
om* | Used by OptinMonster to track interactions with campaigns | Persistent |
Cookie name | Cookie description | Cookie duration |
---|---|---|
_ga | Used to distinguish users | 2 years |
_gid | Used to distinguish users | 24 hours |
_ga_* | Used to persist session state | 2 years |
_gac_* | Contains campaign related information | 90 days |
_gat_gtag_* | Used to throttle request rate | 1 minute |
_fbc | Facebook advertisement cookie | 2 years |
_fbp | Facebook cookie for distinguishing unique users | 2 years |
Olika länder i världen har olika shopping- och investeringscykler som normalt sammanfaller med årliga högtider. I västvärlden är den centrala högtiden oftast Julen, i Kina är det det Kinesiska nyåret och i Indien ljusfesten Diwali.
Indien är en av de största marknaderna för guld och medelklassens växande inkomster driver på efterfrågan för guld. Enligt “World Gold Council” spelar guld en cental roll i Indisk kultur där det betraktas både som värdebevarare och en symbol för välstånd och status. Guld spelar också en viktig roll vid festligheter som bröllop och Diwali.
Diwali eller Deepavali som det också kallas är en hösthögtid som normalt firas under 5 dagar i oktober eller november. År 2019 pågår Diwali mellan 25-29 oktober.*
Diwalis tredje dag, Amavasya, är höjdpunkten för firandet. Den första dagen, Dhanteras, är en dag för investering i bland annat guld, silver, smycken och husgeråd.
Diwali är kallas också för ljusets högtid och är bland de största och viktigaste högtiderna i Indien, jämförbart med Julen i västvärlden. Liksom Julen är Diwali en högtid det handlas mycket gåvor inför och har liknande inverkan på detaljhandel och annan ekonomisk aktivitet. Traditionellt är det en tid då familjer och hushåll gör större inköp som fordon, vitvaror, gåvor, guld och smycken.
Diwali symboliserar en spirituell seger för ljus över mörker, gott mot ont och kunskap över ignorans.
Indien är värdens näst största guldköpare efter Kina. Indien har också världens näst högsta befolking och en ökad efterfrågan i Indien är signifikant för världsmarknaden och påverkar marknadspriserna. Tillit till guld som en värdebevarare är är centralt i Indisk kultur.
Guldinnehav är ett sätt att sprida risker, och är ett skydd både mot finansiella och politiska risker. Tavex rekommenderar att diversifiera portföljen och investera långsiktigt i guld i dessa tider av negativa räntor där vi redan har börjat se institut där kunderna får negativ ränta på sina insättningar och måste alltså betala ränta. Guldpriset i kronor har ökat mer än 30% senaste 3 åren, mer än 65% senaste 5 åren, och mer än 85% senaste 10 åren!** Diagram för guld- och silverpriserna kan du hitta här: https://tavex.se/aktuella-guld-och-silverdiagram/
Guld som investering har stått sig genom tiderna!
Tavex-teamet önskar glad och framgångsrik Diwali till alla våra kunder och besökare. Vi har också ett erbjudarnde med fri leverans för guld och silver som du kan ta del av genom att använda rabattkoden “DIWALI” när du checkar ut din varukorg.
Du är även välkommen att handla guld, silver och valuta på ett av våra 4 kontor i Stockholm. Du kan också boka en gratis konsultation med våra guldexperter! Boka idag genom att ringa 08-678 20 30 eller maila på tavex@tavex.se.
Vi talar ditt språk! Förutom svenska och engelska erbjuder vi även konsultationer på Indiska språk som Hindi, Tamil och Marathi.
Glad Diwali!
*datumen kan variera beroende på region
** vid 2019-09-25 kl 12:00